Lytro Immerge Camera Review

inte större än storleken på volleyboll, Lytro Immerge camera är en vansinnigt sofistikerad kamera från Lytro som till och med låter dig flytta i Virtual Reality-videon. Immerge består av fem lager optik med varje lager laddat med linser och bildsensorer som tar upp högupplöst sfärisk video runt kameran. Kan det vara en virtuell verklighet spel växlare?

bygget och designen

Lytro Immerge-kameran är Lytros nästa tillägg till sin lista över ljusfältkameror efter att de tidigare två kamerorna inte var mycket framgångsrika på VR-marknaden. Dess två tidigare lanseringar kunde varken fånga högupplösta bilder eller spela in videor. Men nedsänkning är inte något vanligt. Det är den mest avancerade ljusfältkamera till datum. Lytro Immerge-kameran fångar ljusfältets volym, det vill säga den fångar varje ljusstråle som kommer från omvärlden. Samtidigt registrerar den två saker, för det första platsen där ljusstrålen träffar sensorerna och för det andra riktningen strålen färdades till. Hela processen gör det möjligt för Lytro Immerge-kameran att spela in allt ljus som skulle ha passerat genom den volymen som kameran upptar utrymmet. Resultatet är återskapandet av en modell av scenen som ses. Vad är, ännu mer, mind-blowing är det faktum att den fångade VR tillåter tittarna att flytta in i rymden genom ett virtuellt verklighetshuvud. Detta skärpedjup öppnar dörrarna för ytterligare möjligheter som kan vara ett steg framåt för VR-filmskapande och uppslukande spel.
Immerge består av en rigg som innehåller flera ringar av kameror som kan fånga en hel sfär. Den sportar en globe-design som är bärbar och ett end to end-system som fungerar som något ur en sci-fi-thriller. Men utseende är inte något som gör att Lytro fördjupar spelväxlaren för Virtual Reality-industrin. Det är den teknik som den använder som skiljer den från sin liga med 360-graders kameror. Ljusfälttekniken ökar publikens tro på vad de ser och fuskar dem att tro att de är någonstans de inte är. Den banbrytande tekniken gör det också möjligt för innehållsskapare att blanda live action och datorgrafik med hjälp av ljusfältinformation, vilket ger riktning till VR-industrin mot vad som verkar som en otrolig framtid framöver.

prestanda

Lytro Immerge-kameran kan leverera verklighetstroget VR-innehåll för live-action med sex frihetsgrader. Den massiva klotformade kameran innehåller hundratals små kameror som mäter ljuset från alla håll. Tekniken är känd som ljusfältfotografering som, när den kompletteras med CGI för att blanda live action och datorgrafik tillsammans, ger en oöverträffad kreativ frihet för uppslukande VR-berättare och innehållsutvecklare. Lytro Immerge kamerasystem är baserat på fyra huvudkomponenter: Den konfigurerbara täta Ljusfältkamerauppsättningen, servrarna som lagrar och bearbetar data, ljusfältredigeraren som integreras med befintliga visuella effekter som Nuke och spelaren som är Ljusfältvideouppspelningsmotorn för ledande VR-headset och plattformar.

Lytro Immerges light field ger sina användare vissa unika fördelar som andra 360-graders kameror inte erbjuder. Den största höjdpunkten i Immerge är att till skillnad från andra 360-graders VR-kameror kräver det inspelade materialet inga sömmar. Den virtuella verkligheten innehåll fångas genom Lytro Immerge kamera kan spelas på alla enheter. Kameran ger djupinformation i varje enskild ram och stöder eventuell intraokulär baslinje efter fångst. Immerge stöds av åtta år av Lytros forskning om ljusfältet, moduldatafångst och otroligt välbyggd rigg som möjliggör VR-innehållsskapande med sex frihetsgrader. Kvaliteten på bilder som tagits genom kameran är cirka fyra gånger bättre än 4k-standarden Ultra HD. Postproduktionstiden reduceras dramatiskt eftersom systemet inte behöver sya bilderna från alla kameror för att skapa integrerade 360-graders bilder.

pris

Lytro Immerge camera erbjuder några fantastiska specifikationer; tack vare en lika otrolig teknik som den bygger på. En av dem är förmågan det ger tittarna att kunna luta åt vänster eller höger i utrymmet för att kontrollera innehållet i det virtuella verklighetsutrymmet. Men som det sägs kommer allt med ett pris. För att få tag på en av Immerge-riggarna måste man betala hundratusentals dollar, med priser som börjar på $250000 men; kameran kan också hyras till en något mer hanterbar hastighet på $6000 till $8000 per dag.

domen

det finns mer än en anledning till varför Lytro Immerge Camera är en spelväxlare i ligan med 360-graders kameror. Att skapa uppslukande miljöer som kan dra nytta av fri rörelse som stöds av virtual reality-headset som Oculus Rift eller HTC Vive krävde mycket hårt arbete, men med introduktionen av Immerge blir hela processen en mycket enkel prestation. Bildkvaliteten är utmärkt och sömlös vilket sätter en standard för andra företag som inte ser lätt ut att matchas när som helst snart. Men prislappen är baren som detta djur sätter på sig själv om vem som kan använda den. Det är inte för hobbyisterna eller de små budgetvideografer. Lytro Immerge camera är en av de mest fantastiska kamerorna som hittills byggts, vilket till och med låter dig flytta runt bilder på skärmen. Om Lytro kan fortsätta dra av det på det sätt som de gjorde med Immerge och minska kostnaden för att ha råd med sina ljusfält 360-graders kameror, kommer framtiden för virtuell verklighet säkert att bli väldigt annorlunda än vad vi förväntar oss och Lytro kommer att vara pionjären för den förändringen.

för att sammanfatta allt är Lytro Immerge Camera en av de mest avancerade och otroliga kamerorna från Lytro. De har etablerat sitt varumärke på VR-marknaden och gör vad det var tänkt att göra, förvåna oss med sin högkvalitativa bildsklarhet och oöverträffad virtuell upplevelse, men gör det till ett enormt pris på hundratusentals dollar. Kameran, genom sina banbrytande funktioner sätter ett riktmärke i VR, en bransch som snart kommer att gå in i ett allestädes närvarande Stadium om företag som Lytro fortsätter att komma med sådana otroliga innovationer.

saknar jag något? Vad tänker du på, bra information är som näring till vår hjärna, dela dina tankar med våra läsare här!