Luzhniki-katastrof

Luzhniki-katastrofen var en dödlig mänsklig Kross som ägde rum på Grand Sports Arena i Central Lenin Stadium i Moskva under 1982-83 UEFA Cup match mellan FC Spartak Moskva och HFC Haarlem den 20 oktober 1982. Enligt den officiella undersökningen dog 66 FC Spartak Moskva-fans, mestadels ungdomar, i stampede, vilket gjorde det till Rysslands värsta sportkatastrof. Omständigheterna för denna katastrof liknar de för den andra Ibrox-katastrofen i Skottland. De Luzhniki Stadium tragedi var Sovjetunionens värsta sportkatastrof. En grundlig utredning av Luzhniki-katastrofen motsvarade Yuri Andropovs nya politik, en före detta KGB-chef, som blev landets ledare bara en månad efter tragedin. Luzhniki-katastrofen jämförs ibland med den andra Ibrox-katastrofen på grund av några slående likheter. Den enda informationen om tragedin i sovjetiska medier omedelbart efter katastrofen var en kort anteckning i en lokal dagstidning, Vechernyaya Moskva, nästa dag.

den 18 April 1989, tre dagar efter Hillsborough-katastrofen och sju år efter Luzhniki-tragedin, Sovetsky Sport publicerade en lista över fotbollskatastroferna i historien och nämnde Luzhniki-katastrofen bland dem. Journalisterna gick vidare och anklagade poliserna på arenan för att provocera denna katastrof och göra några andra anklagelser. Reuters, Associated Press, Agence France-Presse, UPI och andra nyhetsbyråer replikerade nyheterna om “340 dödsfall” av den “värsta någonsin sportkatastrofen i historien”. Två veckor senare, den 20 juli 1989, den sovjetiska tidningen av rekord Izvestia publicerade en intervju med en detektiv Aleksandr Shpeyer, som var ansvarig för utredningen av Luzhniki-katastrofen 1982. Vid en särskild presskonferens i Moskva i augusti 1989 bekräftade Moskvas åklagarmyndighet att det hade varit 66 dödsfall i Luzhniki-katastrofen. En del kontroverser i mediabevakningen av Luzhniki fotbollskatastrofen är inte unik. 2007 sände NTV sin” Fatal Goal ” – dokumentär i Ryssland om Luzhniki-katastrofen. Den 6 juni 2018, inför 2018 FIFA World Cup, den brittiska tidningen, The Daily Telegraph publicerade en artikel som föreslog att den verkliga omfattningen av katastrofen har täckts av den ryska staten och att dödssiffran var betydligt högre än den officiella siffran 66.

Write a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras.