Luzhnikin onnettomuus

Luzhnikin onnettomuus oli tappava inhimillinen ihastus, joka tapahtui Moskovan Lenin-stadionin suurella urheiluareenalla FC Spartak Moskovan ja HFC Haarlemin välisessä UEFA Cupin ottelussa 20.lokakuuta 1982. Virallisen tutkinnan mukaan 66 FC Spartak Moskovan kannattajaa, joista suurin osa oli nuoria, kuoli rynnäkössä, joka teki siitä Venäjän pahimman urheiluturman. Tämän onnettomuuden olosuhteet ovat samanlaiset kuin toisen Ibroxin onnettomuuden Skotlannissa. Lužniki-stadionin tragedia oli Neuvostoliiton pahin urheilukatastrofi. Lužnikin onnettomuuden perusteellinen tutkinta vastasi entisen KGB: n johtajan Juri Andropovin uusia linjauksia, sillä hänestä tuli maan johtaja vain kuukausi tragedian jälkeen. Luzhnikin onnettomuutta verrataan joskus toiseen Ibroxin onnettomuuteen joidenkin silmiinpistävien samankaltaisuuksien vuoksi. Ainoa tieto tragediasta Neuvostomediassa heti onnettomuuden jälkeen oli lyhyt viesti paikallisessa päivälehdessä, Vechernjaja Moskvassa, seuraavana päivänä.

18. huhtikuuta 1989, kolme päivää Hillsborough ‘ n onnettomuuden jälkeen ja seitsemän vuotta Lužnikin tragedian jälkeen, Sovetski Sport julkaisi luettelon historian jalkapallokatastrofeista ja mainitsi Luzhnikin onnettomuuden niiden joukossa. Toimittajat menivät pidemmälle syyttäen stadionilla olleita poliiseja katastrofin provosoimisesta ja esittäen joitakin muita väitteitä. Reuters, Associated Press, Agence France-Presse, UPI ja muut uutistoimistot toistivat uutisen “historian pahimman urheiluturman” “340 kuolonuhria”. Kaksi viikkoa myöhemmin, 20. heinäkuuta 1989, neuvostoliittolainen record Izvestija-lehti julkaisi Luzhnikin onnettomuuden tutkintaa vuonna 1982 johtaneen rikostutkija Aleksandr Shpeyerin haastattelun. Moskovassa elokuussa 1989 pidetyssä lehdistötilaisuudessa Moskovan syyttäjänvirasto vahvisti, että Luzhnikin onnettomuudessa oli kuollut 66 ihmistä. Jokin kohu Luzhnikin jalkapallokatastrofin uutisoinnissa ei ole ainutkertainen. Vuonna 2007 NTV esitti “Fatal Goal” – dokumenttinsa Venäjällä Luzhnikin katastrofista. Brittilehti The Daily Telegraph julkaisi 6.kesäkuuta 2018 Fifan vuoden 2018 MM-kisojen alla artikkelin, jonka mukaan Venäjän valtio on peitellyt onnettomuuden todellisen laajuuden ja kuolonuhrien määrä oli huomattavasti korkeampi kuin virallinen luku 66.

Write a Comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.